Pinkki smoothie

Iltapalaksi osui sellainen makuelämys, että se vaan täytyy säilöä tännekin muistiin. Jälleen kerran äärihelppoa ja hyvää!

Pinkki smoothie

  • Cantaloupe-meloonia
  • Mansikoita

Blendaa ja naatiskele. Hämyinen sisävalaistus ei ihan tee oikeutta hehkeän pinkille värille, mutta tässä suuntaa-antava otos.

Aion lähitulevaisuudessa muuten kirjoitella vaihteeksi jotain muutakin kuin reseptejä. Stay tuned!

Mainokset

Gluteeniton vähähiilarinen pannukakku

Voiko olla pannukakkua ilman vehnäjauhoja, maitoa ja sokeria? – Kyllä voi!

Metsästin aikoinaan otsikon vaatimuksia vastaavaa pannarireseptiä aika huolella ja huonolla menestyksellä. Erinäisiä vhh-pannukakkureseptejä yhdistelemällä kehitin kuitenkin mielestäni varsin kelvollisen vaihtoehdon! Mittojakin olen ehtinyt hioa jo useamman kokeilun verran, ja nämä alkavat olla jo hyvin kohdallaan.

Kookospannari

  • 3 kananmunaa
  • 3 dl kookos-/kauramaitoa
  • 2 dl kookos-/mantelijauhoja
  • 2 rkl voita
  • ripaus suolaa ja kaardemummaa

Vatkaa kulhossa munien rakenne rikki. Sekoita sekaan ensin neste, sitten jauhot ja mausteet. Sulata voi ja sekoita se nopeasti muiden aineksien kanssa. Voi ei ole pakollinen, mutta se tuo mukaan hyvin perinteisemmän pannukakun makua. Kaada taikina uunivuokaan (itselläni on käytössä 28x21cm -kokoinen astia, joka on juuri sopiva tälle). Paista 225 asteessa noin 20-30 minuuttia. Kuvan pannukakkuun käytin quinoa-jauhoja, ja sen paistoaika oli 20 minuuttia. Vähempihiilaristen jauhojen (pähkinäiset) kanssa paistoaika on usein pitempi.

Mallina keimailevan pannarin päälle päätyi aroniahilloa. Jos kaapista ei löydy valmista hilloa (ja sellaisten sokerimäärät hirvittävät), saa korvikkeen nopeasti soseuttamalla marjoista ja hedelmistä. Esim. edellisellä kerralla soseutin omenan ja pari desiä puolukoita.

Helppo kasviswokki

Olen ollut viime aikoina järjettömän laiska kokkailujen suhteen. Jotkut kokkaamani ruuat ovat olleet niin yksinkertaisia, että olen miettinyt onko reseptien blogaamisesta mitään iloa kellekään. Sitten oivalsin, että vaikka netti onkin tulvillaan toinen toistaan hienompia, herkullisempia ja monimutkaisempia ruokaohjeita, on täällä tilaa myös näille naurettavan helpoille ja nopeille. Tällä kertaa siis jaossa perushelppo, nopeahko ja jääkaapin sisällön mukaan muuntautuva vinkki (pitäkää ne mölyt pyttipannusta omissa masuissanne, tämä on paljon parempaa).

Kasviswokki

  • Porkkanaa
  • Bataattia
  • Kesäkurpitsaa
  • Herkkusieniä
  • Tofua
  • Tuoretta inkivääriä
  • Muita mausteita oman maun mukaan (itse käytin ainakin korma-maustesekoitusta ja lopuksi soijakastiketta)
  • Kookosöljyä (paistamiseen)

Suikaloi aineet ja heittele pannuun kookosöljyn sekaan. Mausta jossain vaiheessa ja wokkaile ainakin sen aikaa että kasvisten värit kirkastuvat. Ei kannata kypsennellä kasveja niin pitkään, että värit haalistuvat ja/tai kasvisten rakenne muuttuu muhnuiseksi. Semmoinen al dente -kypsyys on passeli, löytyy treenaamalla.

Tofun kanssa pelatessa kannattaa huomioida, että naturel-versiohan ei maistu sellaisenaan juuri miltään. Kannattaa yrittää jotain marinointikikkaa eli pistää suikaleet kippoon ja kaadella päälle mausteita, vaikka suolaa, mustapippuria, rosmariinia, soijakastiketta ja sitruunaa. (En tosin muista mitä itse sovelsin enkä takaa, enkä täten mene takuuseen tuon ehdotuksen mausta.) Soijatuotteita en nyt muutenkaan ole hirveästi käytellyt, kun niiden terveellisyydestä on liikkeellä ristiriitaista tietoa.

Jos on viitseliäällä päällä, wokin voi kruunata jollain nopeasti blendatulla mössöllä eli kastikkeella. Kirjoittelen niistä lisää tuonnempana.